Scopul acestui caiet auxiliar de comunicare în limba român destinat elevilor din clasa a II-a este acela de a-i sprijini în aprofundarea cunoștințelor de citit-scris și de a atrage copilul spre universul plăcut și educativ al comunicării și al lecturii. Materialul este în concordanţă cu programa şcolară şi susţine inițiativa celor mari, învăţători și părinţi, de a-i apropia pe copii de carte.
Temele abordate coincid cu cele de la Matematică și explorarea mediului, cerințele de lucru și exercițiile – joc constituind premise pentru o reală învățare integrată. Sarcinile propuse vizează scrierea funcţională, comunicarea politicoasă, exprimarea părerii, ascultarea, relaţionarea interpersonală, dialogul. Exerciţiile care însoţesc textele dezvoltă elevilor competenţe de lectură activă: identificarea de informaţii, formularea de concluzii, interpretarea unor informaţii, examinarea şi evaluarea celor citite.
Un aspect inovativ îl reprezintă testele de la finalul caietelor pentru semestrul I și semestrul al II-lea, concepute ca un antrenament pentru Evaluarea naţională.Acestea oferă părinţilor și elevilor informaţii concludente cu privire la nivelul de pregătire la finalul clasei a doua.
Prin invitația pe care o lansează, lucrarea se dorește a fi o punte sigură de acces către comunicarea ca domeniu complex ce înglobează procesele de receptare a mesajului oral şi scris precum şi pe cele de exprimare orală.
Lectura de plăcere și lectura cu scop informativ, cele două domenii de acțiune ce trebuie vizate deopotrivă la această vârstă, sunt aspecte surprinse de sarcinile propuse în auxiliar. Cititul nu este mărginit numai la exercițiul citirii, înțelegerea mesajului prilejuind însușirea sau completarea unor cunoștințe despre mediul înconjurător, despre planete, despre sănătate, despre forţă și mişcare, plante şi animale, absolut necesare în formarea și dezvoltarea orizontului de cunoștințe al elevilor.