Manualul de Chimie pentru clasa a VII-a a obținut cel mai mare punctaj tehnic, fiind situat pe primul loc din punct de vedere al calității. Este conceput în conformitate cu programa școlară și este structurat în cinci unități de învățare.
Autorii manualului reuşesc să îmbine în mod creativ conţinuturile programei de chimie pentru clasa a VII-a. Prin activităţile diversificate propuse, prin scenariile de învăţare, prin structurarea capitolelor, a lecţiilor, prin transpunerea lor în sarcini de lucru sau prin construcţia lecţiei, prin selectarea resurselor şi realizarea evaluării, manualul reprezintă un instrument de studiu deosebit atât pentru cadre didactice, cât și pentru elevi.
Unul dintre punctele forte ale manualului este acela că promovează principiile învățării active provocând elevii să caute şi să exploreze, facilitând astfel învățarea prin descoperire și stimulând permanent gândirea critică.
Manualul oferă resurse adecvate, diverse, bine organizate pentru dezvoltarea competențelor, prin activități de învățare antrenante şi flexibile, bazate pe strategii activ-participative care să poată asigura înțelegerea, fixarea, transferul și sistematizarea cunoștințelor de către elevi, având în vedere competențele specifice din programa școlară.
Textele și suporturile vizuale conțin informații științifice selectate în funcţie de relevanța lor pentru atingerea competențelor specifice. Etapele de lucru (Ai învățat și îți reamintești! Ai învățat și aplici!, Ai observat și aplici!, Concluzii, Știai că…) orientează învățarea, oferind repere pentru sistematizare. Sistematizarea informațiilor se realizează în rubrica Concluzii!
Sarcinile de lucru sunt însoțite de imagini sugestive, care au rolul de a facilita învățarea și de a-i implica activ pe elevi în propria formare, prin captarea și orientarea atenției.
Conținuturile sunt abordate prin prisma interdisciplinarității, oferind astfel o imagine de ansamblu unor aspecte care, de obicei, sunt studiate separat în cadrul disciplinelor geografie, biologie și fizică.
Integrarea diferitelor probe de evaluare, atât formativă, cât și sumativă, la sfârșitul unităților de învățare, contribuie la asigurarea feedback-ului în procesul de învățare.
Totodată, pentru anumite secțiuni de evaluare sunt oferite sugestii de recapitulare, remediere și progres (Exerciții și probleme, Exersare și dezvoltare), cu ajutorul cărora elevul poate să revadă aspectele teoretice și practice referitoare la punctele slabe descoperite, pentru a le ameliora din timp.
Varianta digitală interactivă este similară variantei tipărite a manualului, prin respectarea conţinutului știinţific, ordinii temelor și stilului grafic. Este atractivă, ușor de utilizat și de înțeles, oferind siguranță în exploatare. Varianta digitală are, în plus față de varianta tipărită, o serie de imagini, filme de predare, experimente și aplicații interactive care facilitează înțelegerea noțiunilor noi.
În plus, cadrele didactice care au ales deja acest manual și-au motivat opțiunea declarând că…
Marius Andruh este Profesor la Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Chimie, membru titular al Academiei Romane si presedintele Sectiei de Stiinte Chimice a acesteia. Este coautor de manuale de Chimie si culegeri de probleme. Din anul 2004 este presedinte al Comisiei Naţionale de Chimie. Din 2006 este preşedinte al Comisiei Centrale a Olimpiadei Nationale de Chimie si coordonator al echipelor Romaniei participante la Olimpiadele Internationale de Chimie, head mentor al echipei României la Olimpiada Internaţională de Chimie.
Daniela Bogdan este profesor la Colegiul Naţional “Sfântul Sava” din Bucureşti. Este coautor de manuale de Chimie si culegeri de probleme, ghiduri pentru pregătirea profesorilor. Începând cu anul 2003 este președinte executiv al Comisiei Naţionale de Chimie şi preşedinte executiv al Comisiei Centrale a olimpiadelor şi concursurilor de chimie. Este country coordinator pentru olimpiadele internaţionale EUSO (European Union Science Olympiad) şi IJSO (International Junior Science Olympiad). A participat ca mentor sau observator ştiinţific la Olimpiada Internaţională de Chimie. Face parte din board-ul internaţional al testelor PISA.
Mihaela Morcovescu
Iuliana Costeniuc